Translate

Use Google to translate the web site. We take no responsibility for the accuracy of the translation.

Färdtjänst

Färdtjänst är till för dig som har ett funktionshinder som gör att du har svårigheter att förflytta dig på egen hand eller resa med allmän kollektivtrafik.

Region Västmanlands beställningscentral sköter färdtjänsten för dig som bor i Hallstahammar, Sala, Surahammar och Västerås kommun.

Ansök om tillstånd

För att få använda färdtjänst måste du först skicka in en ansökan. Gäller det resor inom din kommun ska du ansöka om färdtjänst. Gäller det resor mellan två olika kommuner ska du ansöka om riksfärdtjänst.

Bor du i någon av kommunerna Hallstahammar, Sala eller Surahammar ansöker du hos din kommun. Bor du i Västerås kommun är det Kollektivtrafikmyndigheten i Västerås som handlägger din ansökan. Under avsnittet Färdtjänst i Västerås kommun och ansökan längre ner på sidan kan du läsa mer och där hittar du också ansökningsblanketter.

När din ansökan kommit in utreder en handläggare hur just dina behov och förutsättningar ser ut och tar sedan ett beslut om du är berättigad till färdtjänst eller inte.

Beställ din färdtjänstresa

När du har fått ditt tillstånd kan du beställa färdtjänst via telefon eller via webben.

Beställ resa via telefon

Ring vår beställningscentral på telefon 020-63 64 60, dygnet runt, året om.

Beställ resa via webben

Med vår webbokning kan du enkelt boka, avboka och se dina redan bokade resor med färdtjänst.

För att få inloggningsuppgifter mejlar du till kollektivtrafikmyndigheten@regionvastmanland.se. Skriv ”Internetbokning” i ämnesraden och uppge ditt namn, personnummer och adress i meddelandet. Vi skickar dina inloggningsuppgifter och en beskrivning av hur du gör för att logga in med post.

Tänk på att du inte kan boka linjelagd färdtjänst, arbetsresor eller sjukresor via webbokningen.

Boka färdtjänst

Bra att veta om färdtjänst

Färdtjänst är ett en del av kollektivtrafiken med särskilt anpassade fordon. Vi samordnar din resa med andra resenärer vilket gör att du inte alltid får åka den närmaste vägen dit du ska.

Handläggningen regleras i ”Lag (1997:736) om färdtjänst”, respektive ”Lag (1997:735) om riksfärdtjänst”.

Observera att du inte kan använda färdtjänst för sjuk- och behandlingsresor, eller till resor som betalas av någon annan. Sjukresor beställer du via Region Västmanlands beställningscentral, telefon 020-21 21 21.

Resor till dagvård, daglig verksamhet, arbete eller studier

Du som är folkbokförd i Västerås eller Sala behöver komplettera din ansökan om färdtjänst för resor till dagvård, daglig verksamhet, arbete eller studier.

Resor till dagvård eller daglig verksamhet

För att beställa resa till dagvård eller daglig verksamhet behöver du fylla i en blankett. Det är enklast att fylla i blanketten digitalt, spara på din dator och skicka med e-post till planering.ktf@regionvastmanland.se.

Blankett för färdtjänst till dagvård eller daglig verksamhet

Om du har frågor kan du skicka ett mejl till planering.ktf@regionvastmanland.se eller ringa oss på telefon 0771-17 62 86.

Resor till och från arbete eller studier

För att få så kallade arbetsresor med färdtjänst behöver du skicka in ett studie- eller arbetsintyg till oss. Du ska först ta kontakt med din färdtjänsthandläggare.

Skicka in ditt studie- eller arbetsintyg till:

Kollektivtrafikförvaltningen
Att: Färdtjänst
Ängsgärdsgatan 12
721 30 Västerås

Ring därefter beställningscentralen på 020- 63 64 60 för att beställa dina resor.

Resorna faktureras i efterhand varje månad.

Färdtjänst i Västerås kommun och ansökan

I Västerås kommun är det Kollektivtrafikmyndigheten i Västerås som handlägger din ansökan om färdtjänst och riksfärdtjänst. Riksfärdtjänst innebär att resa med färdtjänst från en kommun till en annan inom Sverige.

Färdtjänst

För att ha rätt till färdtjänst ska du:

  • vara folkbokförd i Västerås kommun.
  • ha ett varaktigt funktionshinder som bedöms bestå i minst tre månader.
  • ha svårt att förflytta dig på egen hand eller att resa med allmän kollektivtrafik.

Tänk på att avsaknad av allmän kollektivtrafik inte enbart är en grund för färdtjänst. Det är ditt funktionshinder som är det avgörande.

Riksfärdtjänst

För att ha rätt till riksfärdtjänst ska:

  • du vara folkbokförd i Västerås kommun.
  • du ha en stor och varaktig funktionsnedsättning.
  • du ha ett varaktigt funktionshinder som gör att du måste resa på ett dyrare sätt, eller att resan inte kan göras utan ledsagare.
  • ändamålet med resan vara rekreation, fritidsverksamhet eller annan enskild angelägenhet.

Vill du resa med riksfärdtjänst måste du skicka in en särskild blankett inför varje resa där du motiverar varför resan sker på ett särskilt kostsamt sätt. Blanketten ska vara inlämnad senast tre veckor före avresedatum. Inför storhelger ska ansökan lämnas in senast sex veckor före avresedatum.

Observera att du inte kan använda riksfärdtjänst för resor som betalas av någon annan, till exempel vid sjuk- eller arbetsresor.

Om utredningen

När färdtjänsthandläggaren tagit emot din ansökan kontaktar hen dig för utredning, vilket oftast innebär att vi vill träffa dig. Ibland vill vi också få in ett läkarintyg.

Vi börjar utredningen inom tre veckor efter att vi fått in alla handlingar från dig.

Beslut

När vi är klara med utredningen skickar vi ut ett beslut till dig där det framgår om du fått färdtjänsttillstånd eller inte. Har du ansökt om riksfärdtjänst kan det hända att du får ett tillstånd med ett annat resesätt än du sökt om.

Beviljas din ansökan gäller det för visstid eller tillsvidare. Vid riksfärdtjänst gäller tillståndet för den specifika resan.

Om du har fått ett beslut som du inte är nöjd med kan du överklaga det skriftligen. Skrivelsen ska ges till Kollektivtrafikmyndigheten inom tre veckor från den dag du fick beslutet. I skrivelsen ska du ange vilket beslut som ska överklagas, hur du vill att det ska ändras och varför du önskar ändring.

Ansökningsblanketter

Ansökan om färdtjänst (pdf, öppnas i nytt fönster)

Ansökan om riksfärdtjänst (pdf, öppnas i nytt fönster)

Ansökan om ledsagare (pdf, öppnas i nytt fönster)

När du fyller i din ansökan

Det bästa är om du fyller i blanketten digitalt. Spara först ner filen på din dator, fyll därefter i alla fält på skärmen och skriv ut. Glöm inte att underteckna ansökan innan du postar den. Vår adress hittar du högst upp till höger på blanketten.

Broschyrer om färdtjänst

Broschyr om färdtjänst (pdf, öppnas i nytt fönster)

Broschyr om riksfärdtjänst (pdf, öppnas i nytt fönster)

Hjälpte informationen på den här sidan dig?

Vi använder kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt.
Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.

Mer om våra kakor